מי שמחפשים עצמאות, חופש, ואפשרות לעבור ממקום למקום בקלות ובזול – אין ספק שרכב טוב הוא לא פחות מהכרחי. קניית רכב, תאפשר גמישות והגעה לכל מקום עבודה, בעוד שרכב מסוג ואן (או קאמפר-ואן בשפת הניו זילנדים) יאפשר לכם.ן לטייל, לנסוע ולישון בכל מקום שמתאים לכך. אתחיל ואומר קודם כל בהמלצה – חפשו ואן לקרוע איתו את ניו זילנד. חוויה בלתי נשכחת, לכל החיים!
עם זאת, קניית רכב זה תחום מעט מפחיד, כי הרבה מטיילים מעולם לא קנו רכב או חוששים לתקינות הרכב במיוחד במדינה זרה. אני באופן אישי עשיתי טעויות שכדאי ללמוד מהן, ולכן כדאי מאד לעקוב אחרי המדריך הבא 🙂
REGO, WOF, ומה שביניהם
קודם כל, נתחיל בכמה מושגים שכדאי לדעת לפני שקונים רכב. (לא להיבהל, הכל יובהר כאן 😄)
WoF – או Warrant of Fitness, זה בעצם המקביל לטסט בישראל. כל שנה, או כל חצי שנה עבור רכב שגילו 20 שנה ויותר, כל רכב בניו זילנד מחויב לעבור טסט במוסכים נבחרים. הרכב יעבור בדיקות מסוגים שונים, שקשורים בעיקר בבטיחות ובכשירות שלו לנסיעה. בגדול – חגורות, אורות, חלודה שלדית, תקינות המושבים ומערכות הבטיחות, וכו' וכו'. כמעט כל מוסך יכול לעשות את הבדיקה הזו, אבל לכל מוסכניק יש סטנדרט משלו. נסיעה ברכב ללא WOF בתוקף יכולה לגרור קנס רציני או שלילת הרישיון.
Rego – רג'ו זה קיצור של Registration, ובעברית פשוטה, רישוי. על כל רכב להיות רשום במשרדי המדינה, וזה נעשה בצורה פשוטה בכל סניף דואר בניו זילנד. אפשר לרשום את הרכב גם לתקופה של חצי שנה, ובדרך כלל אין קשר בין כשירות הרכב ל-REGO שלו.
Self-Contained – רכב "עצמאי", בר קיימא. זה אומר שהרכב עבר הסמכה להתקיים בפני עצמו, וקיימים בתוך הרכב מתקן שירותים, "מטבחון" עם כיור, מיכל מים מתוקים, מיכל מים מלוכלכים, מיטה תקינה, וכו'. בניו זילנד רוב מחנות קאמפינג מיועדים לרכבים שהם Self-Contained בלבד. זאת, בפשטות, על מנת למנוע מאנשים "ללכת לשירותים" בטבע. מדובר בהסמכה לכל דבר, שהרכב עובר על ידי גורם מוסמך. מחנות הלילה האלו מפוקחים על ידי ריינג'רים ופקחים, והקנסות גבוהים במיוחד.
Service – בפשטות, טיפול תקופתי. המקביל לטיפול "עשרת אלפים" בישראל. הטיפול משתנה בהתאם למחיר, אבל בצורתו הבסיסית הוא פשוט ניקוי הפילטרים, החלפת שמן ובדיקת המים ומערכת הקירור. זה לא חובה בחוק, אבל מאד מומלץ להעביר את הרכב טיפול כל 5,000 או 10,000 ק"מ, תלוי בשנת הרכב. ככל שהרכב ישן יותר, מומלץ להעביר טיפול כל פחות קילומטראז'. בשורה התחתונה, ללא טיפול אורך החיים של הרכב יורד ויותר סיכוי שייתקע בדרך.
ארבעה שלבים הכרחיים לקניית רכב "בריא" בניו זילנד
1. לחשוב איזה רכב מתאים לכם
האינטרנט מלא ברכבים למכירה, וכשקופצים למים מגלים שזה עסק מאד מבלבל. לכן, כדאי מאד קודם לחשוב מה בא לכם לעשות, מה מעניין אתכם. מעוניינים להישאר בעיקר בערים? מכונית פרייבט "רגילה" תעשה את העבודה. מעוניינים להגיע לחוות ודרכי עפר? צריך רכב עם עבירות גבוהה יחסית, 4 על 4 או AWD. מעוניינים גם לישון באוטו ולעבור חווית קאמפינג מגניבה? רכב מסוג ואן, או סטיישן וואגן מומלצים מאד כי יש מקום להקים מיטה, לבשל, ולישון יחסית בנוחות.
2. לחפש בדפי הפייסבוק השונים
יש לכם רעיון בראש לסוג רכב? הגיע הזמן לחפש אותו! איך עושים את זה? כמה אופציות:
פייסבוק מרקט-פלייס – שוק הרכבים של פייסבוק עשיר ברכבים מכל הסוגים, בעיקר של תרמילאים. אפשר לצמצם את החיפוש על פי אזור ומחיר, וליצור קשר עם מוכרים בקלות!
אתר Trademe – אתר המסחר הגדול בניו זילנד. ניתן למצוא שם הכל מהכל, וגם רכבים. מומלץ להשוות בין האתר הזה לבין המחירים בפייסבוק מרקט-פלייס, שכן באתר הזה תמצאו מחירים יותר "מקומיים". לקישור לאתר לחצו כאן!
מודעות פיזיות – לרוב בהוסטלים הפופולאריים ניתן למצוא לוח מודעות עם רכבים למכירה, כמו גם באוניברסיטאות באזור. דרך נוספת להיחשף לשוק.
3. יצירת קשר עם המוכר ובדיקה כללית של הרכב
חיפשתם וחיפשתם ובסוף מצאתם כמה רכבים שמתאימים לכם! החיפוש עשוי להיות מתיש, אבל עדיין מומלץ לא להתייאש ולעשות את התהליך בצורה נכונה. עכשיו, אפשר ליצור קשר עם המוכר ולשאול אותו פרטים. החלק הקריטי – לא סוגרים או משלמים למוכר לפני שראיתם את הרכב בעיניים, בדקתם כל מה שאתם יודעים, ראיתם היסטוריית תיקונים ותקלות, שאלתם מה לא בסדר ברכב (תמיד יש!!), ראיתם קילומטרז' ונהגתם קצת ברכב. נסו להתרשם מהמוכר עצמו, האם הוא מבין ברכבים יחסית וידע לדאוג לו, או שאין לו מושג. תתקילו בשאלות כמו מתי הרכב עבר Service (טיפול), האם הוחלפה רצועת הטיימינג (קריטי ביותר!), מה סוג שמן המנוע וכו' וכו'. אל תתפשרו על רכב שלא דאגו לו.
4. בדיקת הרכב אצל מכונאי מורשה
עשיתם בדיקה עצמית, נהגתם באוטו, המוכרים נראים סבבה והכל נראה בסדר סך הכל. אבל, זה ממש לא הסוף. טעות גדולה של רוב האנשים היא לקנות לפני שהרכב ראה מוסכניק מורשה. גם אם הרכב נראה טוב על פניו, לעולם לא ניתן לדעת מה מצבו האמיתי ללא בדיקת מומחה. השלב הכי קריטי זה לקחת את הרכב למוסך לבדיקה לפני אצל מוסכניק.
איך עושים את זה? מבקשים מהמוכר לקחת את הרכב לבדיקה שעולה בערך 100$(שאתם משלמים עליה) ולראות אם יש מה לתקן. אם הכל סבבה ואין תיקונים משמעותיים, שיחקתם אותה! אם יש מה לתקן, אפשר לשאת ולתת על מחיר האוטו אל מול ההוצאה על התיקונים. לא קונים בלי זה!!!
אם המוכר לא מסכים לבדיקה, תמשיכו לרכב הבא. זו נורה אדומה‼️! גם אם הרכב הרגע עבר WoF, עדיין מדובר בבדיקה בטיחותית ולא מעידה על תקינות המנוע, האגזוז, מערכת קירור הרכב ועוד ועוד. זה עשוי לחסוך לכם אלפי דולרים ועוגמת נפש גדולה.
קניית הרכב
אם הרכב עבר את כל הבדיקות, גם על ידכם וגם על ידי מכונאי, הכל נראה סבבה ותקין, אתם מאוהבים ברכב וזה נראה כמו הדבר הנכון עבורכם. זה הזמן לקנות אותו! אפשר להתמקח, המחיר תמיד גמיש. אבל על פי מה הוא נמדד? כמה אפשר להוריד את המחיר? הכל בסעיף הבא 🙂
אז על מה נמדד המחיר?
מחיר הרכב הוא לגמרי נתון למשא ומתן, אז אל תיקחו כמובן מאליו את הסכום שאותו המוכר קבע מראש. לפעמים אפשר להוריד את המוכר ב1000$ ויותר!!!
תזכרו שמי שמוכר, במיוחד אם הוא תרמילאי עם ויזת עבודה וחופשה, מחפש כרגע לצאת מהמדינה ונמצא בלחץ זמן. רוב הפעמים, אנשים שמים את המחיר של הרכב הרבה יותר גבוה ממה שהם מצפים לקבל. קחו את זה בחשבון 🙂
מה עשוי להשפיע על המחיר?
קילומטרז' – מעל 300,000 קצת יותר מדי, אבל עדיין אין מה להיבהל מ-200,000. תלוי כמה דאגו לרכב.
תיקונים שיש לעשות לרכב – בהתאם לבדיקת מוסך, בדיקת WoF וכו'.
תוקף ה-WoF והרג'ו – ככל שהתוקף ארוך יותר, פחות כאב ראש עליכם, ולכן המחיר יהיה בהתאם.
Self-Contained – האם הרכב מוסמך לכך? אם כן, מה התוקף? האם הרכב נראה טוב מבפנים? בנוי היטב? וכו'
ציוד נלווה – המטבח, אוהל, מיטה, כלי בישול, שק"ש, כסאות קאמפינג, לוח סולארי ועוד.
שיהיה המון בהצלחה חברים 🙂
באהבה🧡
טל