מה כדאי לבדוק לפני שקונים רכב?

שתפו ב:

תוכן עניינים

כתבה: איל בן חיים

הגעתם למדינה, והחלטתם לקנות רכב שילווה אתכם במסע. איזה כיף! מחכה לכם מסע חלומי. אבל לפני שרצים לקנות, כדאי לבדוק את הרכב שתרצו לעומק. לפני קריאת כתבה זו, מומלץ לעבור קודם על המדריך הכללי לקניית רכב באוסטרליה / בניו זילנד, מה שייתן לכם כיוון כללי איך לגשת לקניית רכבים.

הכתבה הבאה מיועדת בעיקר לרכבי 2WD (רכב "רגיל") ו – 4WD (רכב 4 על 4) בגלל שמנוע נמצא בחלק הקדמי של הרכב, לעומת ואנים שאצלם המנוע נמצא מתחת לאחד המושבים מקדימה. העיקרון בואנים מאוד דומה אבל לפעמים המבנה שלהם משתנה.

מה שכתוב כאן כל אחד יכול לבדוק, אין צורך להבין על מה כל חלק אחראי, אבל רצוי לבדוק את התקינות שלו בצורה פשוטה מאוד. אם אתם לא בטוחים איפה נמצאים דברים מסויימים תשאלו את בעלי הרכב שממנו אתם קונים, לרוב אוסטרלים מבינים ברכבים.

מה מומלץ להביא לבדיקת הרכב?

  • פנס טוב (אם יש משהו חזק יותר מטלפון אז עדיף)
  • מגבונים
  • סבון ומים
  • חולצה שאתם לא מפחדים ללכלך
  • חולצה להחלפה
מכסה מנוע מורם ובחור בודק את המנוע של רכב
בדיקות חשובות (קרדיט: איל בן חיים)

עכשיו כשאנחנו מוכנים, מה צריך לבדוק ברכב?

כללי

  • סיבוב מבחוץ – להסתכל מבחוץ לחפש דפיקות, בעיות בצבע, דברים רופפים כמו חתיכות פח, גומי ופלסטיק מעל הגלגלים, מהגג ומהדלתות.

בחלק העליון

  • חלונות – לבדוק את כל הכפתורים בכל הדלתות, לוודא שיורד עד למטה ועולה עד למעלה.
  • חגורות – למשוך ולוודא שהן חוזרות למקום, למשוך חזק ומהר כדי לוודא שהן נעצרות במקרה של תנועה חדה.
  • מושבים – לוודא שלא קרוע, לנסות לנער אותן לוודא שאין תזוזה, לבדוק שיש משענות לראש מושבים (חשוב במקרה של תאונה).
  • מזגן – לוודא שעובד דרך כל הפתחים, גם על חום וגם על קור, חזק וחלש.
  • רדיו – לבדוק שעובד.
  • בלוטוס (אם יש) – לוודא שעובד חזק וחלש.
  • סיבוב של ההגה – לסובב לשני הצדדים עד הסוף לבדוק שאין קולות חריקה או תקיעות.

אורות ופנסים מקדימה

  • איתות ימין
  • איתות שמאל
  • אורות חניה (חירום)
  • אורות רגילים
  • אורות גבוהים

אורות ופנסים מאחור

  • איתות ימין
  • איתות שמאל
  • להדליק אורות רגילים לוודא שיש אור (לא ללחוץ על הברקס בזמן הזה)
  • אורות ברקס
  • אורות רוורס
בדיקת רכב רגיל מקדימה, מכסה מנוע מורם
בדיקת החלק העליון (קרדיט: איל בן חיים)

בדיקה בתוך הרכב

  • וישרים – שהמים מושפרצים בזווית וזרם טוב, שהוישרים מנקים בצורה אחידה ולא מטושטשת
  • נורות בתוך רכב – כשפותחים את הדלת לוודא שהנורות נדלקות, ללחוץ על הכפתורים שלהן לוודא שהנורות תקינות
  • מראות – לוודא שהן תקינות ואפשר לסדר אותן מתוך הרכב על ידי הכפתור שלהן

מתחת למכסה מנוע

  • נוזל קירור Coolant – לבדוק שנמצא בתוך הטווח שלו, לוודא שהצבע שלו אחיד, צלול ובלי חתיכות מתכת קטנות (נראה כמו נצנצים).
  • נוזל ברקס Brake fluid – נמצא בחלק שקרוב לצד של הנהג, לוודא שנמצא בטווח הרצוי.
  • ברכבים ידניים נוזל קלאץ Clutch fluid – לרוב נמצא ליד הנוזל ברקס ולפעמים הוא יחד עם הנוזל ברקס באותו מיכל, לוודא שנמצא בטווח הרצוי.
  • נוזל היגוי Steering fluid – לוודא שנמצא בטווח הרצוי.
  • פילטר אוויר Air filter – נמצא לרוב הקדמי של הרכב ונראה כמו קופסא גדולה מרובעת\עגולה ונסגרת על ידי קליפסים. לפתוח ולראות שהוא נקי ולא מלא אבק ולכלוך. יכולים להיות עלים ועוד כל מני דברים שעפים באוויר ומפתיעים מאוד.
  • צינורות – הצינורות אחראיים על העברת נוזלים כמו מים ושמנים במערכות של הרכב, לא מעט צינורות צריך קצת להתאמץ ולהסתכל עמוק יותר בין הצינורות.
  • שמן Oil – הכי חשוב. לשלוף את הדיפ סטיק (המקל של השמן) לנגב אותו במגבון ולטבול חזרה ולהוציא. לוודא שהשמן נמצא בתוך הטווח שלו (בדרך כלל מוצג כ-F), מעיד הרבה על כמה הבעלים היה עירני ודאג לרכב.
  • חגורות Belts – נמצא בחלק הקדמי של הרכב. להסתכל ולוודא שאין סדקים,
    שפשופים בחלק הפנימי וגם החיצוני של החגורה.
  • מכסה רדיאטור Radiator cap – נמצא על הרדיאטור שבחלק הקדמי של הרכב.
    לגעת בו רק אם אפשר, בשום פנים ואופן לא לפתוח אם המנוע פעל בשעה האחרונה! זה חם מאד ועלול לעוף ותקבלו כוויה, לוודא שהוא לא רופף ונסגר כמו שצריך.
  • בטריה – אפשר לגעת עם הידיים כל פעם בצד אחד, לא בשניהם יחד בו זמנית, צריך לוודא שלא רופף כך שלא יתנתק במהלך נסיעה.
בדיקות חשובות מתחת לרכב
בדיקות חשובות מתחת לרכב (קרדיט: איל בן חיים)

בדיקות מתחת לרכב (קצת אקסטרה, לא חובה!)

זה שלב קצת מלוכלך אבל חשוב, אין צורך בלהבין כאן על מה אתם מסתכלים אבל תוכלו לגלות המון בעיות!
ליד כל גלגל מחלקו הפנימי צריך להסתכל על כל המפרקים (Joints) ולחפש (אל תתביישו לגעת עם היד ולנער):

  1. כמעט על כל מפרק יש גומי אז צריך לוודא שהם לא שחוקים\קרועים.
  2. לחפש חלודה.
  3. אין חלקים רופפים.
  4. אין חלקים רטובים. אם יש, זה מעיד על נזילות וקריטי מאוד.
  5. להסתכל מתחת למנוע ולחפש רטיבות וטפטופים. לפעמים יש טפטוף של מים מהמזגן וזה לא נורא. כשאתם רואים רטיבות תעבירו על זה אצבע ותוכלו לדעת אם זה מים או שמן (שמן זה גרוע מאד).

בדיקת גלגלים

  1. לבדוק שהם לא שחוקים, אם בעיניכם צמיג נראה שחוק זה מספיק כדי להגיד למוכר שצריך להחליף צמיגים, או להוריד במחיר.
  2. לוודא שהגלגלים הקדמיים לא שחוקים בצורה חריגה יותר מהאחוריים. אם כן, זה מעיד על כיוונון לא טוב של הגלגלים. ניתן לבצע כיוונון בכל פנצ'ריה, נקרא Wheel Alignment.

מבחן נסיעה

בדקתם את הכל מבפנים ומבחוץ. נפלא! עכשיו נשאר לראות איך הרכב נוסע 🙂
כשנוסעים ברכב צריך לוודא שלא שומעים שריקות, גרגורים, רעידות והנסיעה חלקה. יש לנסוע במהירויות נמוכות וגם גבוהות, עליות וירידות.

מומלץ!

  1. לעזוב את ההגה – בנסיעה לא מהירה וכמובן בזהירות גדולה לעזוב ל 3 – 2 שניות את ההגה ולוודא שהאוטו ממשיך לנסוע ישר.
  2. לחיצה על הברקס – בנסיעה במהירות של 50 – 30 קמ"ש ובזהירות גדולה (לוודא שאף אחד לא קרוב מדי מאחורה) ללחוץ חזק על הברקס ולוודא שהמכונית שומרת על מסלול ישר ולא נוטה לאחד הצדדים.
בחור בודק את הרכב מתחת כשהמכסה מנוע מורם
לפני נסיעת מבחן לבצע בדיקות חשובות (קרדיט: איל בן חיים)

לסיכום

את הבדיקה הזאת תוכלו לעשות לפני שתיקחו למוסך לבדיקה והם ייבדקו את אותם הדברים 🙂
כל בעיה שתמצאו כאן, תוכלו להתמקח על המחיר של הרכב או לחילופין להבין שלא כדאי לכם לקנות את הרכב.

עכשיו, אחרי הבדיקה, הגיע הזמן לנקות ידיים עם המגבונים ולשטוף בסבון ומים, בסוף תחליפו חולצה. אל תסתובבו מלוכלכים, בכל זאת אתם לא מוסכניקים 🙂

מאחל לכם מסע נפלא ושהרכב יביא לכם רק נחת!

זקוקים לעזרה מקצועית? רוצים לעשות בדיקה לרכב בזמן שאתם בדרכים?

מוזמנים ליצור קשר עם איל בן חיים, שבשנה האחרונה טייל ועבד באוסטרליה במוסך רכבים 4×4 כמכונאי ונהג רכבים כבדים בחווה.

יכולים ליצור איתו קשר, וביחד איתו, להביא לכם כמה שיותר שקט ונחת כדי שתוכלו להתמקד בחוויה המדהימה שאתם נמצאים בה.

מוזמנים לפנות אליו בוואצאפ לכל שאלה 24/7.
וואצאפ – 0524379757

בחור מצטלם לפני אגם ירוק כחול
עזרה מקצועית (קרדיט: איל בן חיים)
עשוי לעניין אותך גם...