מי שמחפשים עצמאות, חופש, ואפשרות לעבור ממקום למקום בקלות ובזול – אין ספק שרכב טוב הוא לא פחות מהכרחי. קניית רכב, תאפשר גמישות והגעה לכל מקום עבודה, בעוד שרכב מסוג ואן (או קאמפר-ואן בשפתם) יאפשר לכם.ן לטייל, לנסוע ולישון בכל מקום שמתאים לכך.
אתחיל קודם כל בהמלצה – רוצים לצאת מהערים ולחקור את אוסטרליה במלואה, דרכי עפר, חופים וכו'? חפשו ג'יפ לקרוע איתו את המדינה. חוויה בלתי נשכחת, לכל החיים!
עם זאת, קניית רכב זה תחום מעט מפחיד, כי הרבה מטיילים מעולם לא קנו רכב או חוששים לתקינות הרכב במיוחד במדינה זרה. אני באופן אישי עשיתי טעויות שכדאי ללמוד מהן (עלו לי מעל ל-1000 דולר תיקונים!), ולכן כדאי מאד לעקוב אחרי המדריך הבא 🙂
REGO, Roadworthy, ומה שביניהם
קודם כל, נתחיל בכמה מושגים שכדאי לדעת לפני שקונים רכב. (לא להיבהל, הכל יובהר כאן 😄)
RWC – או Road Worthiness Certificate, זה בעצם המקביל לטסט בישראל. בבדיקה זו הרכב יעבור בדיקות מסוגים שונים, שקשורים בעיקר בבטיחות ובכשירות שלו לנסיעה. בגדול – חגורות, אורות, חלודה שלדית, תקינות המושבים, מערכות הבטיחות, וכו'. כאמור, לכל סטייט חוקים משלו, אך בגדול יש לעבור בדיקת Road Worthy בכל פעם שרכב נמכר, נרשם מחדש או שהתגלו בו בעיות בטיחות. כמעט כל מוסך יכול לעשות את הבדיקה הזו, אבל לכל מוסכניק יש סטנדרט משלו. נסיעה ברכב ללא RWC בתוקף יכולה לגרור קנס רציני או שלילת הרישיון. תוקף תעודה זו הוא כחודשיים בלבד, ולכן יש להוציא רק בסמוך לקנייה / מכירה של הרכב.
Rego – רג'ו זה קיצור של Registration, ובעברית פשוטה, רישוי. על כל רכב להיות רשום במשרדי המדינה, וזה נעשה בצורה פשוטה בכל סניף דואר באוסטרליה. אפשר לרשום את הרכב גם לתקופה של חצי שנה, ובדרך כלל אין קשר בין כשירות הרכב ל-REGO שלו.
Service – בפשטות, טיפול תקופתי. המקביל לטיפול "עשרת אלפים" בישראל, ונתון פחות או יותר לבחירת בעלי הרכב. הטיפול משתנה בהתאם למחיר, אבל בצורתו הבסיסית הוא פשוט ניקוי הפילטרים, החלפת שמן ובדיקת המים ומערכת הקירור. זה לא חובה בחוק, אבל מאד מומלץ להעביר את הרכב טיפול כל 5,000 או 10,000 ק"מ, תלוי בשנת הרכב. ככל שהרכב ישן יותר, מומלץ להעביר טיפול כל פחות קילומטראז'. בשורה התחתונה, ללא טיפול אורך החיים של הרכב יורד ויותר סיכוי שייתקע בדרך.
ארבעה שלבים הכרחיים לקניית רכב "בריא" באוסטרליה
1. לחשוב איזה רכב מתאים לכם
האינטרנט מלא ברכבים למכירה, וכשקופצים למים מגלים שזה עסק מאד מבלבל. לכן, כדאי מאד קודם לחשוב מה בא לכם לעשות, מה מעניין אתכם. מעוניינים להישאר בעיקר בערים? מכונית פרייבט "רגילה" תעשה את העבודה. מעוניינים להגיע לחוות ודרכי עפר? צריך רכב עם עבירות גבוהה יחסית, 4 על 4 או AWD. מעוניינים גם לישון באוטו ולעבור חווית קאמפינג מגניבה? רכב מסוג ואן, או סטיישן וואגן מומלצים מאד כי יש מקום להקים מיטה, לבשל, ולישון יחסית בנוחות.
2. לחפש בדפי הפייסבוק השונים
יש לכם.ן רעיון בראש לסוג רכב? הגיע הזמן לחפש אותו! איך עושים את זה? כמה אופציות:
פייסבוק מרקט-פלייס – שוק הרכבים של פייסבוק עשיר ברכבים מכל הסוגים, בעיקר של תרמילאים. אפשר לצמצם את החיפוש על פי אזור ומחיר, וליצור קשר עם מוכרים בקלות!
אתר Gumtree – אתר המסחר הגדול באוסטרליה. ניתן למצוא שם הכל מהכל, וגם רכבים. מומלץ להשוות בין האתר הזה לבין המחירים בפייסבוק מרקט-פלייס, שכן באתר הזה תמצאו מחירים יותר "מקומיים". לאתר לחצו כאן!
מודעות פיזיות – לרוב בהוסטלים הפופולאריים ניתן למצוא לוח מודעות עם רכבים למכירה, כמו גם באוניברסיטאות באזור. דרך נוספת להיחשף לשוק.
3. יצירת קשר עם המוכר ובדיקה כללית של הרכב
חיפשתם וחיפשתם ובסוף מצאתם כמה רכבים שמתאימים לכם! החיפוש עלול להיות קצת מתיש, אבל עדיין מומלץ לא להתייאש ולעשות את התהליך בצורה נכונה. עכשיו, אפשר ליצור קשר עם המוכר ולשאול אותו פרטים. החלק הקריטי – לא סוגרים או משלמים למוכר לפני שראיתם את הרכב בעיניים, בדקתם כל מה שאתם יודעים, ראיתם היסטוריית תיקונים ותקלות, שאלתם מה לא בסדר ברכב (תמיד יש!!), ראיתם קילומטרז' ונהגתם קצת ברכב. נסו להתרשם מהמוכר עצמו, האם הוא מבין ברכבים יחסית וידע לדאוג לו, או שאין לו מושג. תתקילו בשאלות כמו מתי הרכב עבר Service (טיפול), האם הוחלפה רצועת הטיימינג (קריטי ביותר!), מה סוג שמן המנוע וכו' וכו'. אל תתפשרו על רכב שלא דאגו לו.
4. בדיקת הרכב אצל מכונאי מורשה
עשיתם בדיקה עצמית, נהגתם באוטו, המוכרים נראים סבבה והכל נראה בסדר סך הכל. אבל, זה ממש לא הסוף. טעות גדולה של רוב האנשים היא לקנות לפני שהרכב ראה מוסכניק מורשה. גם אם הרכב נראה טוב על פניו, גם אם הרכב עבר בדיקת RoadWorthy, לעולם לא ניתן לדעת מה מצבו האמיתי ללא בדיקת מומחה. השלב הכי קריטי זה לקחת את הרכב למוסך לבדיקה לפני אצל מוסכניק.
איך עושים את זה? מבקשים מהמוכר לקחת את הרכב לבדיקה במוסך שעולה בערך 100$(שאתם משלמים עליה) ולראות אם יש מה לתקן. אם הכל סבבה ואין תיקונים משמעותיים, שיחקתם אותה! אם יש מה לתקן, אפשר לשאת ולתת על מחיר האוטו אל מול ההוצאה על התיקונים. לא קונים בלי זה!!!
אם המוכר לא מסכים לבדיקת מוסך מטעמכם, תמשיכו לרכב הבא. זו נורה אדומה‼️! גם אם הרכב הרגע עבר RWC, עדיין מדובר בבדיקה בטיחותית ולא מעידה על תקינות המנוע, האגזוז, מערכת קירור הרכב ועוד ועוד. זה עשוי לחסוך לכם אלפי דולרים ועוגמת נפש גדולה.
קניית הרכב
אז על מה נמדד המחיר?
מחיר הרכב הוא לגמרי נתון למשא ומתן, אז אל תיקחו כמובן מאליו את הסכום שאותו המוכר קבע מראש. לפעמים אפשר להוריד את המוכר ב1000$ ויותר!!!
תזכרו שמי שמוכר, במיוחד אם הוא תרמילאי עם ויזת עבודה וחופשה, מחפש כרגע לצאת מהמדינה ונמצא בלחץ זמן. רוב הפעמים, אנשים שמים את המחיר של הרכב הרבה יותר גבוה ממה שהם מצפים לקבל. קחו את זה בחשבון 🙂
מה עשוי להשפיע על המחיר?
קילומטרז' – מעל 300,000 זה קצת יותר מדי, אבל עדיין אין מה להיבהל מ-200,000 ק"מ. תלוי כמה דאגו לרכב.
תיקונים שיש לעשות לרכב – בהתאם לבדיקת מוסך, בדיקת RWC וכו'.
תוקף הרג'ו – ככל שהתוקף ארוך יותר, פחות כאב ראש עליכם, ולכן המחיר יהיה בהתאם.
ניראות הרכב – האם הרכב נראה טוב מבפנים? בנוי היטב? נוח לישון בו במידת הצורך?
ציוד נלווה – המטבח, אוהל, מיטה, כלי בישול, שק"ש, כסאות קאמפינג, לוח סולארי ועוד.
הפיכת הרכב לקאמפר-ואן
קניתי רכב ואני מת לבנות בו בית – מיטה, ארונות, עץ ומה לא. איך עושים את זה?
יש כמה דרכים. ביוטיוב יש מדריכים נהדרים לבניית קאמפר-ואן ואיך לעשות את זה בעצמך. באוסטרליה הנהדרת ניתן ומומלץ להיעזר בשירות של החנות הענקית – bunnings. ברוב הסניפים, (נקראים גם Bunnings Warehouse), הם נותנים שירות של קניית פלקטים וחיתוך על פי מידות, לרוב תוכלו לבקש מאחד העובדים למדוד את הרכב שלכם ולנסר לכם על פי בקשה אישית, ללא תשלום נוסף!
אני נעזרתי בהם מאד, מומלץ!!!
חפשו בגוגל מאפס – Bunnings Warehouse.
למדריכים המלאים לשיפוץ וקניית רכב בעצמכם – לחצו כאן!
עד כאן! זיכרו תמיד לקחת את קניית הרכב באיזי. זה עלול להיות קצת מלחיץ וארוך, אבל זה בהחלט שווה את זה.
שיהיה המון בהצלחה חברים 🙂
באהבה🧡
טל