הקמת דוכן או עסק משלכם, זו המקפצה הכי טובה שתוכלו לעשות לחוויה שלכם באוסטרליה. תכירו כל כל הרבה אנשים בדרך, תחוו מסיבות ואירועים מזווית חדשה, תלמדו לנהל עסק, להיות עצמאיים, לאלתר ולהיות יצירתיים, ותטיילו המון!
עכשיו בואו נדבר תכלס, גם יש פוטניצאל לעשות הרבה כסף! בשביל שזה יקרה צריך להיות מסודרים ומחושבים.
נרחיב פה על כל מה שתצטרכו לדעת כדי לפתוח דוכן אוכל באוסטרליה, מאיך להוציא רישיון ועד לאיך להשיג עבודה.
מאיפה מתחילים?
אז לפני שבכלל ניגשים להוצאת הרישיון או כל דבר אחר, כדאי לדאוג לדברים הבאים:
- קונספט הדוכן ואיזה אוכל או מוצר יימכר וכדאי להבין מה חסר. מה לא מוכרים בשווקים המקומיים, לאיזה סוג של קהל אתם מחפשים לקלוע? צמחוניים? קרניבורים? משפחות?
- לבנות תפריט מסודר ומחירון, ולוודא שיש את כל המצרכים והחומרים בהישג יד במקום בו אתם נמצאים. לא בכל חור באוסטרליה תמצאו טחינה או פיתה.
- להכין רשימת ציוד כדי להעריך שווי הוצאות התחלתי
- רכב חובה
- פתיתת ABN
- פתיחת חשבון אימייל לעסק
פודטראק באוסטרליה. קרדיט: freepik
תהליך הוצאת הרישיון לדוכן אוכל באוסטרליה (Food Safety Licence)
אחרי שנסגרתם על כל הדברים, ואתם בטוחים בעסק שלכם זה הזמן להקים אותו.
לקנות את הציוד, לדאוג לשם ומיתוג, ולהתארגן להוצאת רישיון והתחלת עבודה בו זמנית!
כדי לקבל רישיון, עליכם לעשות את הפעולות הבאות:
- ראשית, צריך להוציא רישיון משגיח מזון על שמכם.
את הרישיון מוציאים בקונסוליה המקומית בה אתם רושמים את העסק שלכם. לדוגמא, בעיריית קיינס, נרשמים לאתר ולאחר מכן צריך לעשות את מבחן, בעלות של כ-100$ אוסטרלי.
ניתן לקרוא עוד על ההכשרה לבטיחות במזון כאן.
(יש לציין שכל סטייט עם חוקים משלה, לכן יש לבדוק ספציפית בכל סטייט מה המשמעויות). - הגשת הבקשה – הגשת טופס בקשה באתר של הקונסוליה המקומית, (temporary food license). בקווינסלנד לדוגמא, לוחצים על "how to apply" דרך הקישור הזה, ושם תראו לינק לטופס עצמו, וגם תוכלו למצוא מידע נוסף לגבי החוקים של הקונסוליה בנוגע לרישיון, בכמה אירועים ניתן להשתתף, מה הקווים המנחים לקבלת הרישיון ועוד 🙂
- בדיקה פיזית של הדוכן שלכם – לאחר קבלת הרישיון, העיריה תבקש לבדוק פיזית את הדוכן, בתיאום מראש מול הקונסוליה המקומית. בבדיקה הזו הם ירצו לראות שהציוד שלכם עומד בכל הקריטריונים שמופיעים בטופס הבקשה, כמו למשל משטח לרצפה שאינו מחליק ומונע השארת לכלוך, מיכל לשטיפת ידיים (בנפרד לשטיפת הכלים), כפפות ועוד..
- קבלת הרישיון לדוכן האוכל – לאחר שתעברו בהצלחה את הבדיקה, תיפרדו מ400-500$ אגרה ותקבלו את הרישיון הנכסף להקמת דוכן אוכל באוסטרליה!
התהליך הזה הוא יחסית פשוט במידה ומגיעים אליו מוכנים. תקנו את כל הציוד הנדרש מראש ונסו להתנהל לפי התקנון של הקונסוליה המקומית.
כמה הערות חשובות
- במידה ורוצים להשתתף באירועים תחת סמכות קונסוליות אחרות, צריך להוציא רישיון דרך הקונסוליה המקומית הרלוונטית, ולשלם להם את האגרה.
- יתכן והתהליך שונה מעט בין מועצות וקונסוליות, אבל אם כבר השגתם רישיון בקונסוליה אחת, זה עשוי להקל על התהליך לקבל הרישיון בקונסוליה אחרת.
- אם התקבלתם לאירוע פרטי, הרישיון הוא חובת בעל המקום, ולמעשה הרישיון של הדוכן לא נחוץ בסיטואציה הזו. וזו אחלה הזדמנות להזמין את הקונסוליה לבדיקה של הדוכן. (שימו לב שבכל מקרה נדרש רישיון משגיח מזון)
דרך מדהימה לעשות כסף ולהנות עד הדרך. קרדיט: chandlervid85, freepik
הקמת הדוכן
כשמדובר בהקמת עסק או דוכן משלכם, הפלטפורמה שתבחרו יכולה להשפיע באופן משמעותי על החוויה וההצלחה שלכם באוסטרליה. פלטפורמה מחושבת היטב, לא רק מספקת מקום למכור את המוצרים שלכם, אלא גם משמשת כנקודת אינטראקציה ומעורבות עם הלקוחות. בואו נעמיק באפשרויות הפלטפורמה השונות והיתרונות שלהן:
1. גזיבו או דוכן פופ-אפ: אלו הם רב-תכליתיים וקלים יחסית להתקנה. גזיבו מציע הגנה מפני פגעי מזג האוויר וניתן להתאים אותו עם מיתוג ושילוט, מה שהופך אותו לאידיאלי עבור שווקים חיצוניים, פסטיבלים ואירועים.
יתרון – השקעה זולה יחסית (עד 1000 דולר), גמיש מאד.
חיסרון – מאד מושפע ממזג האוויר ודורש תשומת לב.
2. עגלה נגררת: אם ניידות היא חיונית לעסק שלכם, ויש לכם המון ציוד להעביר, עגלה נגררת יכולה להיות בחירה מצוינת. אתם יכולים להעביר אותה למיקומים שונים בהתאם לתעבורה רגלית ולהזדמנויות בשוק.
יתרון – הרבה מקום אחסון.
חיסרון – מועד לפנצ'רים.
3. פוד-טארק: משאית מזון מאובזרת מספקת מקום רב לבישול, אחסון ותצוגה. משאיות אוכל פופולריות להגשת מגוון רחב של מאכלים ויכולות למשוך לקוחות במקומות עמוסים כמו פארקים, חופים ואזורי מרכז העיר.
יתרון – ניידות ונגישות.
חיסרון – יקר יותר (יכול להגיע לעשרות אלפי דולרים) ודורש תפעול מכני.
4. קיוסק או דוכן קבוע: לנוכחות קבועה יותר, ניתן לשקול הקמת קיוסק או דוכן קבוע באזור עם עומס רב כמו קניון, מתחם אוכל או מוקד תיירות. מערכים אלה מציעים יציבות ונראות, מה שהופך אותם מתאימים לפעולות ארוכות טווח.
יתרון – אין צורך בתנועה.
חיסרון – שכירות גבוהה ומיקום קבוע.
בחירת הפלטפורמה הנכונה תלויה בגורמים כמו התקציב שלכם, שוק היעד, היצע המוצרים ורמת הניידות הרצויה. לדוגמה, אם אתם מכוונים לפסטיבלים או לאזורים עירוניים עמוסים, אז גזיבו יכול לעבוד נהדר. מצד שני, אם אתם מתמקדים בשוק נישה ספציפי או רוצים מיקום עקבי, משאית אוכל או עגלה נגררת עשויה להיות אידיאלית.
לאחר שבחרתם בפלטפורמה שהכי מתאימה לכם, ודאו שהיא תואמת לתקנות והיתרים מקומיים. זה עשוי לכלול אישורי בריאות ובטיחות, רישיונות טיפול במזון ועוד. תזכרו שהפלטפורמה עצמה היא חלק ממאמצי המיתוג והשיווק של העסק, כדי למשוך לקוחות ולהבדיל את העסק שלכם מהמתחרים.
קיבלתם רישיון? מעולה! אז איך בכלל משיגים עבודה?
כדי להתחיל לסחור, אתם צריכים שני דברים:
- ביטוח אחריות ציבורית – כדי להגן על עצמכם (אם מישהו חס וחלילה מגיש תביעה נגד העסק או אחד העובדים). תביעות של צד שלישי בעקבות פגיעה אישית או נזק שנגרם לרכוש של הלקוח. המלצה לחברת ביטוח- לחצו כאן
- לפתוח ABN – העסק שלכם הוא עסק עצמאי, ולכן עליכם לפתוח תיק של עובד עצמאי באוסטרליה. זה נקרא ABN. התהליך פשוט ולא מסובך. ניתן להגיש בקשה לפתיחת ABN דרך האתר הרשמי של רישום העסקים.
הצעד הבא שלכם, הוא עבודת שיווק עצמאית. נכנסים לאתרים, איוונטים בפייסבוק, מחפשים אירועים בכל מקום סביבכם במרחק נסיעה סביר(כדי שישתלם לכם) ומחפשים דרכים ליצירת קשר. אל תפחדו לירות לכל הכיוונים!
לשווקים מקומיים ופסטיבלים יש עמוד הרשמה מסודר שבו תצטרכו להזין את כל הפרטים הנדרשים של הדוכן. רישיון עסק, ביטוח אחריות ציבורית, ABN, תפריט, מחירים, תמונות של המנות ותמונות של הדוכן עצמו, מידות של הדוכן… ועוד. לרוב, מנהלי שווקים ופסטיבלים אוהבים גיוון קולינרי, כך שאם אין עוד משהו בסגנון שלכם – זה יכול לעבוד לטובתכם 🙂
בהצלחה!
חוויה מושלמת. קרדיט: HiddenForest, מאיה ברק ועומר אלקלעי
כתבתם (הנדיבה) של מאיה ברק ועומר אלקלעי.